zondag 19 februari 2023

Carnaval

 Vorig jaar zijn we i.v.m. Corona nergens naar toe geweest, maar dit jaar willen we toch wat meer van wat er hier allemaal op het eiland gebeurt ontdekken.
Al weken kwam er op de FB pagina van de gemeente deze aankondiging voorbij
In Ponta Delgada is het vast veel groter/uitgebreider, maar wij besloten om gewoon in ons dorp naar de optocht te gaan kijken.
We parkeerden de auto bij de Continente en wandelden naar het dorpsplein tegenover de kerk, waar we ruim op tijd waren.
Er kwamen steeds meer verkleedde mensen en die gingen allemaal in het parkje staan
of op de trappen bij de kerk zitten, terwijl er vanuit het multifunctionele buurtgebouw vrolijke carnavalsmuziek klonk.
Tegen half vier kwam er een agent aangelopen, die voor een zijstraat ging staan om het verkeer daar tegen te houden en niet lang daarna kwam de Motorclub van Capalas aangereden, aan het begin van de optocht. 
Daarachter kwam een groepje waterdruppelmeisjes, die vond ik heel leuk en origineel.
Bij deze mevrouw en haar zoontje hoort nog een meneer: de familie domino.
Ik had ze in het parkje zien staan en vond ze erg leuk.
 Een groepje leuke vogelverschrikkers
en boerenmeisjes.
En er was een bij bij :-) (en dat bleek de burgemeester van Capelas te zijn.)
Nou niet één bij, maar best veel bijen in allerlei soorten en maten, echt leuk.

Deze mevrouw was me opgevallen toen ze in het parkje liep, ik vond dat ze er zo vrolijk uitzag met al die bloemetjes op haar hoed en tuinbroek.
Het bleek dus, dat de stoet maar uit een paar groepjes bestond en dat het een soort van zwaan-kleef-aan werd, want de verkleedde mensen die hier stonden sloten allemaal aan en wandelden verder mee in de optocht.
De optocht was dus klein, maar het was heel vrolijk en erg leuk om mee te maken.
De afgelopen tijd hadden we al vaak een soort donutachtig gebak zien liggen en van de week kwam ik erachter dat malassadas, zoals ze heten, gegeten worden met carnaval.
Nou om onze carnavalsviering af te sluiten hebben we er  een paar opgehaald, want die moeten we natuurlijk ook geprobeerd hebben :-)
Het wordt niet mijn favoriete gebakje, maar best lekker voor een keertje.

3 opmerkingen:

Bertiebo zei

Ik heb niks met carnaval, maar ik vind mensen die zich verkleden en in een optocht gaan lopen wel leuk. Veel leuker dan praalwagens

Marthy zei

Ik ben van boven de rivieren en ik hou niet van carnaval. Maar dat is persoonlijk, ik gun het iedereen om het te vieren, fijn dat het weer kan. En zo'n kneuterige optocht zoals bij jullie is ontzettend leuk.

Jolande zei

Wij zijn allebei ook van boven de rivieren en hebben het carnavalsgen ook niet meegekregen :-)
Ik weet nog toen we naar Best verhuisd waren en ik veel op school van oudste dochter hielp gevraagd werd om mee te helpen met de optocht, tuurlijk wilde ik dat, maar toen bleek ik dus ook verkleed te moeten hahaha
Gelukkig had ik een vriendin die me hielp.