maandag 13 februari 2023

Breathe

 De Azoren hebben een eigen luchtvaartmaatschappij Azores Airlines.
Die hebben 7 toestellen met namen waarvan ze zeggen "That's the feeling when you visit the Azores".
De namen zijn: Inspire, Dream, Peaceful, Natural, Wonder, Magical en Breathe.
In Belgie heeft Paul een plank met modelvliegtuigjes en omdat hij het wel leuk vond om hier een vliegtuigje van Azores Airlines te hebben kocht hij vorig jaar een kleine Breathe.
Nu hebben we hier inmiddels alle vliegtuigen al gezien, behalve...de Breathe, uiteraard.
Toen we vorige maand op Lissabon Airport met een bus van het vliegtuig naar de aankomsthal werden gebracht zag ik het toestel staan, maar toen was het onmogelijk om er een foto van te maken.
Paul keek regelmatig op Air Traffic Control om te zien of het toestel hier in PD was, maar de keren dat hij hier kwam, was het 's avonds en dan al donker en vertrok hij 's ochtends vroeg als het ook nog donker was, of was het rotweer.
Maar vrijdag had hij gezien dat het toestel  op zaterdagochtend  zou komen en pas om half twee 's middags zou vertrekken.
Dus gingen wij zaterdag naar PD Airport, waar we eerst bovenaan parkeerden om te kijken of hij er inderdaad was.
Het eerste toestel dat we zagen was de Magical en dat hadden ze speciaal voor mij gedaan :-)
De namen zijn allemaal ontzettend goed gekozen, maar ik heb altijd gezegd dat ik het eiland magical vind, dus is dit mijn favoriete toestel.
En ja hoor, daar stond hij dan helemaal in het echt de BREATHE!

Nu had Paul gezien dat er aan de zijkant van de luchthaven een skatepark is, waar je ook een mooi uitzicht moest hebben, dus gingen we op zoek.
Via een heel smal straatje kwamen we op een klein parkeerterrein, waar we door een openstaand poortje op dit terrein kwamen.
We zijn langs het voetbalveld gelopen en aan de achterkant was inderdaad een stuk gras waar je prima uitzicht had op de geparkeerde vliegtuigen en de start/landingsbaan.
Er kwam een kleine 'pruttel' aangevlogen, deze vliegt heen en weer tussen São Miguel en het andere oostelijke eiland Santa Maria, hier 80 kilometer vandaan.
Heel druk is het nooit op het vliegveld, dus nadat we nog een toestel van Ryanair hadden zien landen zijn we nog even wat caches gaan zoeken die aan de achterkant van de airport liggen.
De kustlijn is hier ook heel mooi.
Door een van de caches kwamen nog bij de Joodse begraafplaats, ik had wel gelezen dat die er was, maar wist niet waar.
We zouden naar huis gaan om te lunchen, maar het was inmiddels al kwart voor een, dus bedacht ik dat als we wat broodjes en wat drinken zouden kopen, konden gaan kijken naar de vertrekkende Breathe, zo gezegd zo gedaan.
Nadat die vertrokken was, gingen we nog even zitten om de rest van de lunch op te eten en toen landde de Wonder.
Daar zijn we mee naar Lissabon gevlogen, dus voor dat toestel hebben we ook een zwak :-)
We zagen nog een Terceira 'puttel' aankomen.
En tenslotte maakte ik nog een foto van alle vliegtuigen op een rij.
 Zo vind ik vliegtuigen het leukst, als ik fijn op de grond ernaar kan kijken :-)
En Paul heeft nu de Breathe in het echt gezien, dus het was een hele geslaagde dag.

3 opmerkingen:

Bertiebo zei

Daar kkan ik me alles bij voorstellen!

Marthy zei

Leuk, vliegtuigen spotten. En wat hebben ze een mooie namen.

Margriet zei

Dat zijn zeker mooie namen.