zondag 2 april 2023

Jaws...voor de deur

 Na het eten wilde ik even kijken of ik dolfijnen zag en vrijwel direct zag ik een zwarte vin uit het water steken.
Ik dacht het lijkt wel op zo'n haaienvin die je altijd in films door het water ziet gaan, maar omdat er hier zelden of nooit haaien voorkomen dacht ik er niet echt verder aan.
Het puntje (zeg maar punt) kwam steeds dichterbij en ik zag ook een puntige staart, dus het was geen orka.
Wat het nu wel was kon ik niet goed bedenken, dus Paul erbij geroepen,
Die wist het ook niet, we dachten dat het misschien een dode of zieke walvis was, die door de golven steeds dichterbij kwam en door de stroming meegenomen werd, maar dan leek het toch weer of het dier zwom...
Op onze kaart met walvissen/dolfijnen konden we op de orka na niets ontdekken wat er ook maar iets op leek.
Ik zag af en toe een kop boven de golven uitkomen en dat zag er toch echt uit als zo'n stompe haaienkop.
Paul belde Futurismo om te vragen of er haaien voorkomen, maar die vertelden dat ze zelden hier bij het eiland zijn en zeker niet zo dicht bij de kust.
Nou inmiddels kon ik de vin en de staart met het blote oog zien en werd het door de verrekijker duidelijk dat er toch echt een grote witte haai voor de deur zwom!!!
Inmiddels hebben we een tweede statief voor het fototoestel, maar foto's maken met harde wind en veel golven blijft lastig.
Ik heb ze niet verkleind, dus vergroot is het redelijk te zien.
En hij kwam zo dichtbij de kust dat we hem niet meer konden zien of op de foto krijgen zonder de rotsen voor de deur erbij.
Ik dacht dat de orka's niet meer te overtreffen waren, maar een haai voor de deur slaat toch wel alles.
Ik zei al tegen Paul dat het maar goed was dat we hem gisteren niet zagen, want dan had iedereen gedacht dat het een 1 april grap was :-)
Hij bleef al die tijd voor de deur rondzwemmen en ik zag hem nog een keer iets aanvallen.
Ik was helemaal opgewonden en hyper en we zijn blijven kijken tot het helemaal donker was en we hem niet meer konden zien.
Regelmatig zeg ik dat er hier altijd wel iets te zien valt vanuit het huis, maar een haai voor de deur slaat echt wel alles.

2 opmerkingen:

Bertiebo zei

Wat bijzonder, een haai voor de deur. Je maakt wat mee hoor!!!

Marthy zei

Je moet zo'n beest natuurlijk niet in zee tegenkomen, vlak voor je deur is al spannend genoeg.