vrijdag 21 april 2023

Namen deel 2

 Een van de labcaches liet ons speuren naar gevelstenen, iets dat ik ook altijd erg leuk vind om te zien.
We zagen een K-Doll: Hommage au Magicien d'Oz.
Voordat ze vorig jaar in Leuven waren zijn ze ook in Namen geweest; deze is waarschijnlijk gekocht en hier blijven staan.
Omdat wij de parade in Leuven gezien hebben was het extra leuk om deze te ontdekken.
Op verschillende plekken in de stad vind je Chaises et Poèmes; ook weer mooie kunstwerken.
Natuurlijk kwamen we ook langs het bekende beeld van Djoseph et Françwès.
Deze twee cartoon figuren zijn bedacht door Jean Legrand en stellen Namenaars voor.
De inwoners van Namen hebben de naam traag te zijn en daarom kregen ze de bijnaam slakken. 
Ze zitten hier in een kooi en aan een touw, zodat ze niet ontsnappen terwijl de mannen een gesprek voeren :-)
Er zijn best wat pleinen in de stad.
Op een ervan staat Le Molon, die nu in een bouwput stond, waar ze druk aan het werk waren.
Wij staken de Sambre over en klommen halverwege de citadel, waar de gouden schildpad van Jean Fabre staat.
We hebben het beeld al vaker gezien, maar nog nooit had de kunstenaar een blinddoek op.
Thuis heb ik eens gezocht waarom dat nu was en dat las ik in dit artikel
Vanaf hier hadden we ook een mooi uitzicht op de stad en op de pas aangelegde kabelbaan
Toen we de laatste keer in Namen waren, waren ze druk bezig op het plein in de hoek waar de Sambre en de Maas samen komen en nu konden we van bovenaf goed zien hoe mooi het is geworden.
Uiteraard zijn we er ook gaan kijken, op alle drie de niveaus.
Op dit punt komen de Sambre en de Maas samen.
Toen we verder liepen zag ik deze twee zeemeerminnen. Ik heb een mapje met zeemeerminnen, dus moest ik er even een foto van maken.
Weer terug in de stad passeerden we een kattencafé, dat gaat ook op het lijstje voor een volgende keer.
Vlakbij het kattencafé zagen we deze mural.
We hadden onze route gelopen, voelden onze voeten best goed en gingen weer terug naar de auto.
In de straat waar we doorheen liepen waren alle elektriciteitskastjes beschilderd; deze was wel heel erg mooi.
Het was een heerlijke dag in deze fijne stad.
Hoe vaak we hier ook komen, het 

3 opmerkingen:

Bertiebo zei

Ik moet zeggen dat ik die schildpad mooi vind, maar de maker deugt niet en is veroordeeld. Een bijzondere actie die blinddoek. Nu maar hopen dat mensen die het zien de betekenis begrijpen

Marthy zei

Ook ik vind het kunstwerk prachtig en de maatregelen die het stadsbestuur heeft genomen vind ik volkomen op zijn plaats. Wel goed gevonden trouwens.

Jolande zei

Ik denk niet dat een willekeurige toerist dat begrijpt. Die komen naar de Citadel, zien daar een mooi/lelijk beeld van een schildpad met een man erop en die man heeft een blinddoek op.
Zelfs wij, die wisten dat de kunstenaar veroordeeld was hebben die link niet gelegd, pas toen ik ging zoeken vond ik het.
In Leuven staat ook een (afschuwelijk) kunstwerk van deze kunstenaar, dus ben ik ook maar even gaan zoeken of daar ook nog iets mee gedaan is. Hier laten ze het zo want ze koppelen de kunst los van de kunstenaar.