zondag 18 april 2021

Lockdown dag 393

 Ik was eerder wakker dan de wekker en in plaats van te blijven liggen ben ik opgestaan en zo waren we eerder op pad dan gepland.
In de streek rondom Sombreffe liggen nog heel wat losse caches en daar gingen we er vandaag een aantal van zoeken en een kleine serie zoeken in Tongrinne.
We begonnen bij de bushalte waar we nog niet eerder hadden kunnen zoeken omdat er een muggle stond of een file, nu op zondagochtend, was er niemand.
We parkeerden de auto aan de overkant van de weg en konden in alle rust zoeken en foto's maken van de kunst op het huisje.
Hierna reden we door naar de Ravel waar nog een stuk van het oude perron ligt.
Op de oude treinbaan is een prachtig fietspad gemaakt, maar het perron hebben ze gewoon zo gelaten en daar neemt de natuur het nu over.
Een stuk de velden in moest nog een cache liggen en daar zijn we naar toe gewandeld. 
De windmolens hadden vandaag een vrije dag.
Het was nog wel erg koud, maar met het zonnetje erbij was het toch heerlijk.
De volgende cache bracht ons in een bosachtig stukje bij een Y-vormig watertje.
Uiteraard lag de cache niet waar wij stonden :-)
Ik was al over dit slootje proberen te springen, maar met mijn korte pootjes was ik natuurlijk in de modder terecht gekomen en zaten mijn laarsjes weer helemaal onder.
Paul hielp me terug te springen en toen zag ik de cache rechts naast me, maar omdat het watertje daar vrij breed was sprong Paul eerst naar de overkant en daarna naar rechts.
Deze aktiefoto maakte ik toen hij terug kwam. :-)
Om bij deze cache te komen hobbelden we over een oude Romeinse weg, maar het was de moeite waard, want het was hier prachtig, zo met de kapel, de enorme vijver en de oude boerderij op de achtergrond.
Tijdens de twee rondjes die we in Sombreffe gewandeld hebben, zagen we verschillende keren een kerkje in de verte en nu kwamen we er langs om een cache te zoeken.
Onze verbazing was groot toen we merkten dat deze kerk helemaal vervallen is.
Op de deur van het huis haaks op de kerk )pastorie?) zag ik deze deur met allemaal foto's van mannen, ik vond het wel een kunstwerk.
Op een van de foto's herkende ik Martijn Krabbe.
Ook tijdens een rondje in Sombreffe hebben we stilgestaan en foto's gemaakt van dit monument, maar op dat moment had ik de coordinaten van de bonuscache uitgerekend en mijn gsm op kompas staan en zo niet gezien dat er hier ook een cache ligt.
Dat gingen we vandaag goed maken, we zochten en vonden de cache en daarna hebben we op het bankje dat naast de trappen staat, heerlijk gezeten om een broodje te eten en onze voeten wat rust te gunnen.
De volgende stop was in Tongrinne waar we een rondje van 9 caches gingen wandelen.
De auto parkeerden we uiteraard bij de kerk, waar anders :-)
De kerk ligt op het hoogste punt in de omgeving en toen we de straat naar beneden inliepen hadden we gelijk al een heel mooi uitzicht op de omgeving.
Nog in de bebouwde kom kwamen we dit weerstation tegen, ik vind het ontzettend leuk.
Ook dit dorpje is weer heel raar gebouwd, dan loop je de bebouwde kom uit, door weilanden en velden en dan komt er ineens weer een gehucht dat ook bij het dorpje hoort.
Nadat we de paar huizen gepasseerd waren we op een pad dat naar de doorgaande weg ging.
Daar moesten we ongeveer 100 meter langs de weg lopen, want niet echt fijn was met het voorbij razende verkeer, maar gelukkig kwamen we al heel snel op een pad dat de velden inging.
Aan het eind van de velden liep er een pad achter de huizenrij langs, dit gehucht het Tongrenelle.
Tussen Tongrenelle en Tongrine lopen wat riviertjes
en is er een groot overstomingsgebied.
Het pad erdoorheen was van hele dikke betonplaten en lag een stuk hoger.
En ja hoor, ook vandaag zagen we de watertoren van Sombreffe weer!
We lijken wel zo'n knikker die in steeds kleiner wordende cirkels naar het midden gaat, maar dan omgekeerd, met de watertoren als middelpunt :-)
Nadat we het rondje in Tongrinne gewandeld hadden gingen we weer richting de weg naar huis, maar onderweg zouden we de caches zoeken die we tegenkwamen.
In Bothey zochten we een Church Micro
En in Corroy zochten we een aantal caches, de eerste bij het kasteel.
We zijn hier al eens eerder gestopt om te kijken of we het kasteel konden zien en dat is vrij lastig tussen alle bomen door.
Nu beginnen de bomen uit te lopen en is het kasteel nog minder te zien en ik denk dat het over een paar weken helemaal niet meer te zien is vanaf de weg.
Vanaf mei tot en met september is het op zondagen te bezichtigen en dat zetten we op het lijstje voor na Corona.
Een stukje verderop ligt een cache in het volle zicht, maar je kunt er niet bij tenzij je een hengel hebt.
Voor mensen die dat niet hebben (zoals wij) staat er ergens aan de overkant van de weg een stok met een haak eraan.
Die zijn we eerst gaan zoeken en toen we die gevonden hadden konden we gaan hengelen. Ik hengelde hem tevoorschijn en Paul ging hem weer terug op zijn plaats zetten. 
Gelukkig heeft hij vroeger met Jasmine vaak eendjes gehengeld :-)
Voor een andere cache reden we om het kasteel heen naar de achterkant, hier konden we een stukje wel goed zien.
En onze cachetocht van vandaag sloten we af bij de kerk van Corroy, daarna zijn we weer naar huis gereden.
We waren laat thuis en daarom hebben we frietjes gegeten, zo helpen we de boeren ook weer :-)
 

1 opmerking:

Margriet zei

Wat een mooie wandeling met prachtig weer!