dinsdag 28 maart 2023

Mini vakantie Dag 3 Cascata Salto do Prego

 Na het ontbijt pakten we onze spullen bij elkaar en vertrokken we weer uit Povoação.
Onderweg naar Faial da Terra stopten we nog even om een cache te zoeken en een foto te maken.
Paul had gelezen over Cascata Salto do Prego; een waterval in Faial da Terra.
Een wandeling van 2 kilometer, waarvan het eerste stuk goed mee zou vallen en daarna werd het wat stijgen en dalen, maar goed te doen voor een 6 maanden zwangere vrouw stond er in de recenties, dus dat wilden we 's ochtends gaan doen.
Op het infobord zag ik dat het naar die waterval onderdeel was van een veel langere rode, wandeling, dus ik begon al een beetje twijfels te krijgen, maar we trokken onze de paden op de lanen in schoenen aan en gingen op pad;het eerste stukje was nog de gewone weg langs de rivier.
Waar de weg ophield zagen we de ruïne van een huis
met een soort aquaduct ervoor langs.
En toen begon het pad.
Het ging gelijk al omhoog over rotsen en het was vrij modderig.
En om de hoek begon een kleine kloof en daar was al een waterval.
Als je heen loopt zie je de diepte alleen naast je, maar als je terug moet zie je die ook nog eens voor je
en ik wist dat ik er wel op zou kunnen komen, maar dat ik er niet meer af zou durven. 
Het kostte me al heel veel moeite om het stukje vanaf de waterval terug te lopen en dit was dan het makkelijke stuk...
Nou heel jammer, maar dit ging het dus helaas niet worden, ik heb in mijn leven al zoveel waervallen gezien en om dan met angst en beven naar deze te moeten gaan zag ik niet zitten.
Bovendien hadden we er al eentje gezien, dus Paul voorop en ik met trillende benen weer naar beneden.
Toen ik beneden was kon je me uitwringen van het (angst)zweet :-)
Om even bij te komen zijn we nog even naar de kust gereden en omdat de zon nu niet recht achter het walvisbeeld stond kon ik er een betere foto van maken.
In het dorp zochten we nog even een cache en zagen toen voor het eerst papaja's aan een boom hangen.
Ook al hadden we de grotere waterval dan niet gezien, het was toch leuk om nog even in Faial da Terra te zijn.
 

1 opmerking:

Marthy zei

Ja, dat is het hè, heen gaat nog wel maar dan terug, als je die diepte ziet. Ik heb er ervaring mee. Maar toch een mooie wandeling.