dinsdag 21 maart 2023

Torreão de Laranja

 Aan het eind van het spannende weggetje kwamen we bij Torreão de Laranje, oftwel de sinaasappel toren.
Die hebben we al vaak van beneden af gezien, maar nu konden we hem veel beter zien.
Zo zagen we dat er een kunstwerk gemaakt is op een van zijkanten.
En ik kan me zo voorstellen dat als het donker is of als de wolken laag hangen, het hier heel spookachtig is.
Thuis heb ik gezocht of ik wat meer over deze toren te weten kon komen: 
Torreão de Laranja werd gebouwd in opdracht van Dr. Henrique Ferreira Paula de Medeiros* in zijn sinaasappelboomgaard. (Wat de naam verklaart).
Het beroemde neogotische torentje dat daar staat, in een vergevorderde staat van verval, is een neo-traditionele (of revivalistische) constructie, typerend voor de 19e-eeuwse romantiek, met spitsboogvormige overspanningen en de gekanteelde kroon die doet denken aan typisch middeleeuwse constructies. 
 
En toen wilde ik ook nog weten wie of wat die Dr. Henrique Ferreira Paula de Medeiros was en daar vond ik het volgende over:
*Henrique Ferreira de Paula Medeiros (1815-1896), geboren in Ponta Delgada, zoon van Joaquim António de Paula Medeiros en zijn vrouw Francisca Hickling (of Frances Hickling).
 Hij stierf alleenstaand.
Afgestudeerd in rechten aan de Universiteit van Coimbra, was hij consul van Rusland in Ponta Delgada en plaatsvervanger van de Portugese Cortes.
 
En dat allemaal omdat we een klein weggetje afreden :-) 

2 opmerkingen:

Marthy zei

Dat vind ik nou het leuke van kleine weggetjes, je kan altijd wat tegenkomen. Ik hou van die spanning.

Margriet zei

Wat een leuk torentje!