maandag 29 mei 2023

Massa Sovada

 Toen we laatst boodschappen deden in Ponta Delgada was er op de bakkerij afdeling een hele tafel vol met Massa Sovadas; in allerlei soorten en maten.
Ik had geen idee wat het was, maar het intrigeerde me, dus haalde ik mijn gsm tevoorschijn en zocht het even op.
Terwijl ik de beschrijving stond door te lezen had ik zoiets van dat lijkt wel heel erg veel op Duivenkater (een speciaal brood uit de Zaanstreek, dat ik vroeger altijd kocht, maar sinds we niet meer in Nederland wonen zelf maken met Pasen en Kerstmis).
Nou dat wilde ik natuurlijk wel even proeven, dus namen we het kleinste broodje mee.
En inderdaad, het smaakte precies zoals vroeger de gekochte duivenkater en het was net zo zacht.
Ik wilde ook weten waarom dat nu ineens zo overvloedig te koop was en zo kwam ik erachter dat het een traditie is om zo'n brood op Pinksteren te eten.
En zo hebben wij er nu ook weer een nieuwe traditie bij :-)

2 opmerkingen:

Bertiebo zei

Een lekkere traditie

Marthy zei

Duivenkater, het zegt me niets maar gewoon deze traditie in ere houden.