donderdag 15 juni 2023

Terceira Dag 2 Van Angra naar São Mateus

 We waren van plan om recht naar beneden te rijden en dan richting het westen te rijden, maar dat was niet mogelijk omdat we alleen maar naar boven (noorden)  mochten.
Dat was geen rechte weg, maar een met hele lussen en het duurde lang voordat we op de rondweg boven de stad waren, maar we kwamen wel langs de Outeiro da Memória, waar de gele obelisk staat, dus zijn we daar eerst gestopt.
De obelisk werd in 1846 opgericht ter ere van koning Dom Pedro IV en hij staat op de plek van het eerste fort op de Azoren uit 1474.

Het uitzicht over Angra, Monte Brasil, de baai
en de andere kant van Angra met Ilheus das Cabras, was schitterend.
Het was nog vroeg en het was er nog heerlijk rustig.
We reden verder omhoog en daarna via de rondweg terug naar de weg die rondom het eiland gaat.
Vlak voordat we daar waren zochten we een cache bij de overblijfselen van een Forno da Cal; een oude kalksteen oven.
In de buurt stonden struiken me wisselbloemen, dat vind ik zulke mooie bloemetjes.
We zagen dat tussen de cache bij de Forno da Cal en de volgende langs de kustweg er 2 caches wat meer in een wijk lagen, dus besloten we om die eerst te gaan zoeken.
Op weg naar de eerste kwamen we langs een bushokje waar een echt kunstwerk van was gemaakt.
Paul stopte aan de kant en ik ging er foto's van maken.
Het bleek de eerste van vele te zijn, want op Terceira zijn de meeste bushokjes beschilderd. 
We zijn niet overal gestopt om foto's te maken, maar als we nog eens terug gaan, ga ik ze wel allemaal op de foto zetten.
Via een heel smal weggetje waren we een heuvel opgereden en daar moest een cache bij een ermida (kerkje) liggen.
We zagen van alles, maar geen  ermida, dus Paul reed een stukje door tot aan het eind van het weggetje, want daar was plaats om te keren.
Terwijl hij daarmee bezig was zag ik een muur, met daarin een deur met een kruis erboven en ik stapte uit om te kijken of de deur open kon.
En ja hoor, ik had het verborgen pad naar de ermida gevonden.
Te zien aan alles wat er op de trappen ligt en groeit wordt dit pad niet echt veel meer gebruikt.
En bovenaan de trappen was dan Ermida de Nossa Senhora da Penha de França!
We vonden de cache en het uitzicht was ook de moeite van de klim waard.
Weer verderop in de wijk kwamen we in de buurt van een middelbare school.
Op de rotonde stond dit kunstwerk van een  viool gecombineerd met een G-sleutel, oftewel de vioolsleutel en dat vond ik zo mooi dat ik uitgestapt ben om er een foto van te maken.
Dat in en uit de auto stappen de hele dag is trouwens een workout op zich :-)
Ik zat nog maar net weer in de auto of Paul wees aan de overkant van de straat naar deze grappige asbak Pac man asbak.
We reden verder en kwamen toen eindelijk op de kustweg.
Hier  naderen we São Mateus.
In het dorpje zagen we de eerst, mooi beschilderde Império van de Heilige Geest.
Impérios zijn een soort kapellen die overal op de Azoren te zien zijn, maar op Terceira zijn ze heel sierlijk en bijzonder kleurrijk.
Ze worden elk jaar opnieuw geschilderd ter gelegenheid van een bepaald feest.
Er zijn er meer dan 70, dus als we nog eens naar Terceira gaan, ga ik die zoeken en fotograferen, samen met de bushokjes :-)
Aan het eind van dezelfde straat stond deze vervallen kerk; een schril contrast met de império, maar ik vond het eigenlijk net zo mooi.
Naast deze kerk ligt het kerkhof en daar keek ik ook nog even.
Hier was een groot stuk beton gegoten, met allemaal rechthoeken erin voor toekomstige graven, zoiets heb ik nog niet eerder gezien.

Geen opmerkingen: