maandag 20 november 2023

São Jorge Dag 1 - Aankomst in Velas

Ons oorspronkelijk plan was dus om alleen naar Faial en Pico te gaan en dan terug te vliegen naar São Miguel.
São Jorge zouden we dan wel een ander keer gaan bekijken en combineren met Graciosa.
Maar hoe meer we over São Jorge lazen en foto´s zagen, des te meer vroegen we ons af of we daar wel 6 dagen of meer zouden kunnen doorbrengen, net als op de voorgaande eilanden die we bezocht hebben.
Ik had totaal geen zin om voor twee of drie dagen speciaal er naar toe te gaan vliegen terwijl we er nu op spuugafstand waren en er met de boot naar toe konden, dus werd het plan aangepast, veranderden we de vliegtickets van Pico-São Miguel naar São Jorge-São Miguel, boekten we een huis en een huurauto, kochten we tickets voor de veerboot Madalena-Velas  en zo waren we dan nu op weg naar São Jorge, Ilha Castanha (het bruine eiland)

De overtocht duurt 1 uur en 20 minuten, de zee was kalm, het zonnetje scheen en er was van alles te zien.
Toen we de haven van Madalena uit waren zagen we Faial rechts van ons liggen
en Pico links.
De top van de berg was net voor een stukje boven de wolken te zien.
 Toen de boot aan de bocht om Pico begon, kwam Sâo Jorge in zicht.

De steile kliffen waren goed te zien

Toen we dichterbij het eiland kwamen, kwam de hoofdstad Velas in zicht.
 Aan het begin van het eiland zagen we een klein stukje regenboog waarvan de kleuren enorm intens waren.

Velas kwam steeds dichterbij
en uiteindelijk draaide de boot en vaarde hij de haven in
en waren we aangekomen op São Jorge, ilha castanha, het bruine eiland, de bijnaam die verwijst naar de rotsen bij de westpunt.
 Het was een hele fijne overtocht en ook nu was Paul helemaal niet zeeziek geworden!
In de terminal kwamen de koffers weer op zo´n schattige kleine bagageband en toen we die hadden, hebben we een taxi genomen en ons naar het vliegveld laten brengen.
Daar konden we de huurauto ophalen, maar de mevrouw was er nog niet, dus tot ze kwam hebben we van het uitzicht zitten genieten en zitten bijkomen van de taxi rit :-)
De taxichauffeur hield zich keurig aan de snelheden, maar de weg ging in snel tempo enorm omhoog, met weet ik het hoeveel bochten en het leek alsof we twee keer zo hard gingen als in werkelijkheid.
Van een boot wordt ik niet zeeziek, maar nu zaten we toch allebei te draaien.
Na een minuut of tien kwam de mevrouw van het autoverhuurbedrijf, werden de papieren geregeld en konden we op pad op São Jorge te gaan ontdekken.

Bertiebo zei

Dat zeg ik: jullie zijn ontdekkingsreizigers